ROLUL
LUCRARILOR DE LABORATOR SI AL REZOLVARII PROBLEMELOR DE FIZICA ÎN
ÎNSUSIREA FENOMENELOR ELECTRICE SI MAGNETICE
...Activitatea experimentala
are o valoare formativa deosebita, deoarece învatarea prin
experimente solicita o atitudine activa, atât prin angajarea
simturilor, cât si a gândirii. În acelasi timp,
aceasta obliga elevul la formularea unor ipoteze, îl pune
în situatia sa le verifice, sa gaseasca solutii originale,
sa descopere singur drumul care duce la aspectul logic al fenomenelor.
Potentialul formativ al experimentelor de laborator nu se rezuma
numai la contributia acestora în formarea unor deprinderi
de munca intelectuala si practica, ci se face simtit prin efecte
mult mai profunde si mai complexe asupra experimentatorului. Astfel,
ea declanseaza tensiuni intelectuale si afective specifice actului
descoperirii adevarului si pune în valoare calitatile morale:
rabdarea si perseverenta, obiectivitatea si seriozitatea intelectuala,
ordinea si disciplina în munca, deprinderea de a lucra în
echipa. Învatarea fizicii prin activitate experimentala este
modul cel mai provocator si interactiv, producând elevului
o incitare permanenta, o atitudine activa fata de continutul lectiilor,
nu doar o asimilare pasiva de cunostinte.
Efectele formative pot fi amplificate prin accentuarea gradului
de problematizare si prin sistematizarea concluziilor teoretice.
|
|